Mijn bewezen schrijfkracht

Een portret van mij

Een ouderwets goed verhaal!

Contentmarketing, storytelling en (employer) branding: het zijn een beetje modetermen die terug te voeren zijn op een eeuwenoud ambacht, een kunst: het vertellen van een goed verhaal dat blijft hangen. Dat is in de kern waar het bij deze en andere ‘hippige’ termen om draait. Het is ook de kern van wat ik doe en waar ik mijn (werk)plezier uit haal.

Rond het kampvuur

Zelf vind ik die Engelse termen eigenlijk wat kil aandoen en vind ik ‘verhalen vertellen’ veel knusser en avontuurlijker klinken. Ik krijg er beelden bij van een kampvuur waarbij mensen ademloos zitten te luisteren naar iemand die in de gloed van de vlammen een boeiende of spannende anekdote voordraagt. In mijn teksten ben ik die persoon. De verteller die de warmte voelt van de vlammen op zijn gezicht en die zijn lezers tot het einde toe geboeid weet te houden. Zelfs als het gaat over complexe onderwerpen die lastig naar een breed publiek vertaald lijken te kunnen worden.

I’ve got the power!

Schrijven maakt een power in mij los die me in staat stelt om

  • Lezers vast te houden
    Vooral tijdens het schrijven van mijn boek ben ik er achter gekomen dat ik de kennelijke gave bezit om lezers te blijven boeien. Reacties als ‘Het leest echt als een trein!’, ‘Ik heb het in één ruk uitgelezen’ en ‘Een geweldig boek dat zo mooi en leuk geschreven is!’ sterken mij althans in die overtuiging. Ik vind het lastig om onder te woorden te brengen wat ik dan precies doe om de lezer er bij te houden, maar talent speelt daarbij vast een rol.
  • Complexe onderwerpen toegankelijk te maken
    In mijn werkzame carrière heb ik klussen gedaan bij veel verschillende overheden: provincie, gemeente, agentschap, ministerie en waterschap. Bij onder meer het ministerie van Algemene Zaken (AZ) en Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden heb ik flink wat ervaring kunnen opdoen met het schrijven over ingewikkelde onderwerpen/projecten en daarbij de vertaalslag te maken naar een leesbaar stuk tekst voor een groot publiek (B1 of ongeveer B2). Wat daarbij helpt: tijdens het schrijven de leek voor ogen houden, ofwel een potentieel lezer die nauwelijks iets over het betreffende onderwerp weet. Bij zowel AZ als het waterschap heb ik veel over wateronderwerpen geschreven, maar ik kan mij ook prima in andere onderwerpen verplaatsen.
  • Een snaar te raken
    Mijn woordkeus en manier van vertellen zorgen er soms onbewust voor dat mensen zich geraakt voelen. Onlangs bijvoorbeeld nog toen ik een founding story had geschreven voor Conclusion AFAS Solutions en waarbij ik van de ‘hoofdrolspeler’ terugkreeg dat het verhaal dat ik had geschreven hem echt wat deed. Een mooier compliment kun je als schrijver niet krijgen!
  • Samenhang aan te brengen
    Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar het schrijven van een tekst met een duidelijke kop en staart en daar tussenin rake verbindingen is toch echt een vak apart. Zie het als een huis bouwen: iedereen snapt hoe het werkt, maar doe het zelf maar eens! Mij zou het met mijn twee linkerhanden niet lukken.

Waarmee kan ik je van dienst zijn?

Op zoek naar een ouderwets goed verhaal? Mijn winkel is open! Kom de waar bekijken die ik eerder heb verkocht of stel gerust een vraag wanneer je naar iets anders op zoek bent. Goede kans dat ik je kan helpen! Anders nog iets?

Zie ook:

Een goed verhaal moet

Bij veel organisaties is het besef geland dat storytelling en (employer) branding zo langzamerhand onmisbare tools zijn om jezelf op de kaart te zetten. In deze tijd van crises (klimaatverandering, …) wil bijvoorbeeld vrijwel niemand meer ‘zomaar’ bij een organisatie werken. Potentiële werknemers willen weten waar je als organisatie staat en of jouw waarden passen bij die van hen. En dus kun je maar beter met een goed verhaal komen!

Geen opgewarmd kliekje

Heb je de ingrediënten voor jouw verhaal klaar liggen maar weet je niet hoe je deze moet mengen tot je een uitgebalanceerd een aantrekkelijk geheel krijgt? Neem je geen genoegen met een kliekje maar ga je voor een Michelin-ster? Ik kom je graag helpen!

Podcast

Als contentvorm is de podcast in opmars. Voor je doelgroep kan dit een mooie extra vorm zijn om jouw verhaal te vertellen. Een podcast is laagdrempelig omdat je er gemakkelijk iets naast kunt doen (een autorit maken, de was ophangen, …). Als verhalenmaker met een voorliefde voor audio én een mobiele ministudio verken ik graag de opties met je.